sobota, 8 czerwca 2013

Postaraj się zmienić myślenie...

Wiemy o tym, że na depresję zapadają głównie(?) osoby bardziej wrażliwe, nieśmiałe, osoby które mają niskie i bardzo niskie poczucie własnej wartości,
i często brak pewności siebie.
Ja jestem właśnie osobą z małym poczuciem wartości, i niestety kompletny brak pewności siebie, chociaż ostatnio to się zmienia i jest to całkiem przyjemne.
Karolina poleciła mi książkę, do której na początku podchodziłam sceptycznie, myśląc, że już tyle na ten temat przeczytałam, tyle walki z mojej strony, że już chyba nic nie mogę więcej przeczytać, co byłoby w stanie przemówić, prawdziwie przemówić do mnie, i przede wszystkim abym to zrozumiała- potrafiła odnieść do siebie.
Ale wiem też, że gdybym wzięła książkę do ręki rok temu, w ogóle bym jej wtedy nie skończyła. Myślę, że trzeba w pewnym stopniu już być silniejszym, otwartym, chętnym na przyjęcie takiej pomocy, tak naprawdę na przyjęcie pomocy od samego siebie- czyli właśnie ta otwartość i gotowość na zmiany.
Rok temu byłam w takim stanie, że nie potrafiłam ujrzeć tych rzucanych mi lin ratunkowych- teraz ta książka okazała się znakomicie mocną i silną , wytrzymałą liną, i to taką, która nie rani , a w jasny sposób pomaga. I jest to książka, która za każdym razem gdy do niej wracam, jest dla mnie CELNA.
 Głównie traktuje o uważności, o tym jak nad tym pracować, co może pomóc.
Dla mnie już na początku książki były uderzające zawarte w tabelce myśli , które niestety dominowały w moim sposobie myślenia o mnie i o taczającym mnie świecie. Jednym słowem beznadziejnie.
Po krótkiej refleksji, zdenerwowały mnie, i stwierdziłam, że tak nie myślę, a przynajmniej w kilku punktach, i że to nie możliwe, że tak kiedyś myślałam. Teraz pracuję nad swoimi myślami, nie krytykuję siebie, nie oceniam, a każdą złą myśl, staram się odwracać w drugą stronę, na tę jaśniejszą, na tę zdrowszą, bardziej ... radosną, ciepłą, optymistyczną?
Postarajcie się. wczytajcie się w te punkty, i próbujcie zawsze zmieniać Wasze myślenie.
To pomaga..
Oto jak zmieniam tok myślenia:
1 czuję, że cały świat jest przeciwko mnie/ zamieniam na:
czuję, że to wspaniale, że świat mi pomaga, rozumie, i jest mi przychylny, że mi sprzyja.
postaraj się znaleźć sprawy sytuacje rzeczy, które naprawdę były ku Tobie- znajdziesz je.
2 jestem do niczego/ zamieniam na:
ależ skąd, jestem w sam raz!
3 dlaczego mnie się nigdy nic nie udaje/zamieniam na:
przecież już tak sporo mi się udało, i z pewnością mi się uda.
przypomnij sobie, co w przeszłości Ci się udało, drobne, większe sukcesy, gdy się nad tym zastanowisz, z pewnością takie znajdziesz. pomyśl o tym.
4 nikt mnie nie rozumie/ zamieniam na"
czy na pewno nikt? są osoby które rozumieją, mam przyjaciół, którzy wysłuchają.
poszukaj wyrazów sympatii, zrozumienia i życzliwości wobec siebie- je też na pewno odkryjesz.
5 zawiodłem/zawiodłam/ zamieniam na:
 nie zawiodłam. zrobiłam , postąpiłam najlepiej jak potrafiłam. i  wkrótce zrobię, postąpię jeszcze lepiej.


to nie koniec punktów ujętych w ramce, ale dzisiaj już skończę. napiszę dalsze moje zamiany myśli wkrótce.
mnie to bardzo pomaga. chce się dzielić, tą moją radością, bo naprawdę czuję, że wskazówki w książce, ( ale oczywiście sama książka nie pomogłaby mi, musiałam chcieć, musiałam chodzić do lekarza, przyjmować tabletki) pomagają mi w powrocie na właściwe tory, powiem tak: wyobraźcie sobie bardzo brudną szybę, którą przecieracie, i pod pociągnięciami  ręki, widać coraz więcej tego co za oknem, coraz więcej i wyraźniej. nie mam jeszcze idealnie czystej szyby, moje okno zabrudzone jeszcze jest, ale już widzę... że tam jest łąka...
                                                                                                                         Balonik 

POLECANA KSIĄŻKA : 


 Świadomą drogą przez depresję + CD
Wolność od chronicznego cierpienia

Jon Kabat-Zinn,Mark Williams,John Teasdale,Zindel Segal

Wydawnictwo: Wydawnictwo Czarna Owca

Oprawa: miękka
Ilość stron: 320                                                           

2 komentarze:

  1. ciekawy i dobry tekst; ja bym dodał jeszcze depresje jako formę społecznego prześladowania, czasem środowiska chcąc dokonać "eutanazji z ludzka twarzą" doprowadza niewygodną osobę do depresji ...i wymusza odpowiednie zachowania potrzebne środowisku! ... i moim zdaniem depresja nie jest choroba indywidualna ...to czasem choroba społecznego zezwierzęcenia - stado ma swoje zasady!

    OdpowiedzUsuń
  2. "Kiedy uczeń jest gotowy, zjawia zię Mistrz"

    OdpowiedzUsuń

To nie cenzura, ale ochrona przed Hejterami.
Komentarz widoczny po zatwierdzeniu :)